ال ام اس چیست؟

سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی که به اختصار در جهان ال ام اس(LMS) خوانده می‌شود، در دنیای امروز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است به همین دلیل در این مطلب به معرفی ال ام اس و هر آنچه باید درباره LMS بدانید پرداخته‌ایم.

جلسه اول آموزش لیفتر ال ام اس وبسایت فرادرس


به زبان ساده ال ام اس (lms) سیستمی برای مدیریت محتوای آموزشیست. ترکیب اختصاری LMS مخفف Learning Management System است که در زبان فارسی سامانه مدیریت یادگیری خوانده می‌شود. به صورت کلی ال ام اس ابزاری برای مدیریت دوره‌‌های آنلاین، ارائه و توزیع مواد آموزشی و روابط و مشارکت دانشجو و مدرس است. این سامانه کاربر خود را قادر می‌سازد تا جنبه‌های مختلف دوره‌ی آموزشی را مدیریت کند و ضمن ثبت نام دانشجویان در دوره‌ها آموزش‌های لازم را از طریق ارائه محتوای گوناگون ارائه دهد.
در جهان امروز استفاده از ال ام اس و سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها هر روز گسترده تر می شود. آموزش از راه دور و مزایای آموزش مجازی هر روز بیشتر مورد توجه فعالان صنعت آموزش و به خصوص دانشگاه ها قرار می گیرد و سامانه LMS بیش از پیش مورد بحث مدیران آموزش دانشگاه ها قرار گرفته است.افزایش هزینه کلاس های حضوری،شیوع ویروس کرونا و نیز افزایش کیفیت اینترنت در سراسر دنیا از عوامل مهم افزایش توجه مدیران آموزشی به استفاده از آموزش های غیر حضوریست.
البته مزایای ال ام اس به هیچ وجه در  چند جمله خلاصه نمی شود!
در ادامه به بررسی بیشتر مزیت های ال ام اس می پردازیم.

مزیت ال ام اس ها

الف)اثر بخشی و مدیریت موثرتر

در سیستم های ال ام اس به سادگی می توانیم بررسی کنیم که کاربر چه زمان درس را مشاهده و چه زمان در حال انجام تکلیف و ارسال آن است.این اطلاعات نقش بسیار بالایی در بالا بردن اثر بخشی یک دوره و ارتباط موثر بین مدرس و دانشجو است.

ب)ایجاد آزمون انلاین

آزمون انلاین یکی از مهم ترین ابزار های یک سیستم ال ام اس است.با استفاده از سیتم های ال ام اس می توان بدون محدویت آزمون مجازی برگزار کرد و به صورت اتوماتیک یا دستی تصحیح نمود.

پ)هزینه پایین:

استفاده از یک سیستم ال ام اس بسیار هزینه پایین تری نسبت به یک سیستم مدیریت آموزشی حضوری دارد چرا که در این سیستم دیگر نیاز هزینه هایی از قبلیل اجاره کلاس،استخدام کارمندان جهت پیگیری هماهنگی با دانشجویان،چاپ برگه امتحانی و… نیست.

ت)بروز رسانی سریع و همیشگی

یکی از مشکلات کلاس های حضوری عدم بروز بودن محتوا پس گذشتن مدتی از آموزش است.با ال ام اس ها این مشکل حل شده و در هر زمان مدرس قادر است اطلاعات بروز شده را به سادگی به دست دانشجویان برساند.

ث)امکان برگزاری کلاس بدون محدودیت زمانی

با گذشت زمان و مشغله های زیاد افراد، پیدا کردن یک مکان مناسب برای برگزاری کلاس واقعا کار دشواری است!قطعا نمی توانید کلاس ها و آزمون های خود را در زمانی برگزار کنید که بتوانید همه دانشجویان را راضی کنید و باعث حضور همه در کلاس و آزمون شوید. ال ام اس این مشکل را حل کرده و زمان کلاس را کاملا بر عهده دانشجو گذاشته است.البته اگر اصرار به حضور در کلاس آنلاین نباشد!

ج)افزایش جذابیت آموزش

آموزش می تواند همیشه برای ارتقای علمی یک فرد نباشد. گاهی اوقات در مورد آشنا شدن با اهداف شرکت یا درک مقررات جمعی است. البته در این موارد، آموزش ممکن است کسل کننده باشد. برای اطمینان از تمرکز داشتن یادگیرندگان، می‌توانید با استفاده از LMS برخی از عناصر تعاملی و گیمیفیکیشن (به عنوان مثال ، آزمون‌ها، جوایز و مسابقات داخلی) را اضافه کنید.

چ)اطلاع رسانی ساده

دیگر نیازی به استخدام منشی برای اطلاع رسانی به دانشجویان نیست.در سیستم های ال ام اسی اینکار به صورت خود کار در سیستم انجام میشه و دانشجویان را از آخرین رویداد ها مطلع میکنه.
این ها همه گوشه ای از مزیت های بی نظیر ال ام اس هابود.

در وردپرس دو افزونه فوق العاده به نام های لرن دش ال ام اس و لیفتر ال ام اس برای طراحی سیستم  های آموزشی وجود دارد که هر دارای امکانات بی نظیری برای طراحی سیستم های ال ام اسی می باشد.

ما برای این دو افزونه دو دوره آموزشی مجزا طراحی کردیم که در زیر می توانید لینک این دوره ها را بررسی نمایید.

با همراه باشید در مقاله های بعدی بیشتر در مورد ال اس اس های و طریقه یجاد یک سیستم ال ام اس در وبسایت های وردپرسی می پردازیم.

پاسخگوی پرسش های شما خواهیم بود...

اولین نفرباشید که نظر خود را ثبت می کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *